Binnen de makelaarswereld moet er goed klantencontact zijn over huizen die te koop zijn, tegen welke prijzen te koop staan, de staat van de huizen en nog veel meer. In de huidige markt zijn er veel mensen die op zoek zijn naar huizen en is er veel contact. Dat moet allemaal goed verlopen en dat is niet even gemakkelijk. Daarom is er CRM-software. U vraagt zich wellicht af wat CRM is. Dat leggen wij u uit.
Antwoord op de vraag: Wat is CRM?
Wat is CRM? Dat is de vraag die wij gaan beantwoorden met uitleg waarom CRM voor makelaars voordelig kan zijn.
CRM staat voor ‘Customer Relationship Management’, wat staat voor klantrelatiebeheer. In essentie gaat het over het beheren van al het contact met de klanten en het automatiseren van alle processen die met klanten te maken hebben.
Het gaat vaak dan ook over ‘CRM-systemen’. Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.
Klantencontact met CRM-software
Zoals eerder beschreven fungeert een CRM-systeem als een centrale database voor alle klantgegevens. Alle contactgegevens van elke klant staan hierin opgeslagen waardoor een makelaar sneller contact kan opnemen met de juiste gegevens.
Daarnaast kan er met een CRM-systeem automatisch contact worden ingezet met elke klant. Dit kan door middel van e-mailmarketing. Als iemand staat ingeschreven in het systeem als huiszoekende en er komt een melding van een huis dat te koop staat die voldoet aan de geeiste specificaties, dan kan er een automatische mail worden opgesteld en worden verzonden naar de klant.
Werkwijze conform de wet
Een CRM-systeem biedt een automatische werkwijze conform de wet. Het opslaan van data van klanten bij makelaars betekent dat er wordt gewerkt met persoonsgegevens. Hier komt de AVG om de hoek kijken. Met een CRM-systeem werkt u automatisch conform de AVG.
Gepersonaliseerde marketing
Alle verzamelde data over uw (potentiële) klanten wordt in het CRM beheerd. Zo kan de data worden gebruikt om doelgroepen te vormen en persoonlijke marketingcampagnes op te zetten.
Een blik op een CRM-leverancier
Er zijn een groot aantal CRM-systemen, elk hebben ze voordelen en nadelen. Vanwege deze reden vinden veel bedrijven het niet gemakkelijk om over een bepaald systeem te beslissen.
Daarom raden wij bedrijven aan om concrete doelen op te stellen waaraan een systeem aan kan werken. Het moet duidelijk zijn waarvoor een systeem gebruikt moet gaan worden. Aan de hand van de doelen kunnen specifieke eisen worden gesteld aan een systeem.
Wij willen naast ons advies een leverancier en CRM-systeem in het licht zetten, namelijk Zoho CRM van Prosolic. Het is een zeer populair CRM systeem. De populariteit van Zoho CRM is te verklaren door de hoogstaande functionaliteiten, het gebruiksgemak en de scherpe prijs. Met Zoho CRM kunnen organisaties van elke omvang op een slimmere manier meer verkopen.